בשנות התשעים יאהו הייתה אחת מחברות האינטרנט הראשונות שהצליחו ובגדול. היא הייתה אז המקום שבו גילו רבים את הרשת ושמרו לה אמונים. ובכל זאת, בסופו של דבר, כישלונות ניהוליים, היעדר חזון ושלל טעויות עסקיות ואסטרטגיות הביאו את יאהו לבסוף לנפילה.
ההיסטוריה של חברת האינטרנט יאהו (Yahoo) מתחילה בשנת 1994, בתור אינדקס אתרים שנערך בידי אדם. זה היה מעין מנוע חיפוש אבל לא כזה שנוהל באמצעות אלגוריתמים, אלא יותר אוסף קישורים של אתרי אינטרנט.
איך הכל התחיל?
אז יאהו בעצם הוקמה כמדריך אתרים ללא מנוע חיפוש בינואר 1994, בשם "המדריך של דייוויד וג'רי לרשת", על ידי דייוויד פיילו וג'רי יאנג, בזמן שלמדו באוניברסיטת סטנפורד. באפריל 1994 שמו של מנוע החיפוש שונה ליאהו. שם מתוך הספר מסעי גוליבר מאת ג'ונתן סוויפט, המתאר אדם פראי. יאהו נרשמה כחברה בע"מ במרץ 1995, ובאותה שנה החל לצאת לאור גם מגזין האינטרנט יאהו. במרץ 2004 החברה השיקה מנוע חיפוש עצמאי, במקום מנוע החיפוש שהיה מבוסס על מנוע החיפוש של גוגל. בעבר, יאהו היה מנוע החיפוש חביב הקהל, אך לאחר הקמתה של גוגל ועד היום כמות המשתמשים בו הולכת ויורדת. בשיאה, בימי בועת הדוט.קום העליזים של שנת 2000, עמד שווייה של יאהו על 125 מיליארד דולר. יאהו הציעה לרכוש את גוגל תמורת מיליארד דולר ובשנת 2006 תמורת סכום דומה את פייסבוק, אולם בשני המקרים נענתה בשלילה.
איזה שירותים יאהו מספקת?
בראשית המאה ה-21 הייתה יאהו במהלך שיווקי כשהיא מנסה מצד אחד לצמצם את הפער מול גוגל בשוק החיפוש ומצד שני להגדיל את סל השירותים שלה. מוצריה המרכזיים של יאהו הם: מנוע החיפוש Yahoo! Search, תוכנת הדוא"ל Yahoo! Mail, אתר Yahoo! finance לענייני כלכלה ושוק ההון, Yahoo! maps, תוכנת המסרים Yahoo! Messenger ואתר Yahoo! Weather שהוא חלק מפורטל התוכן של יאהו, Yahoo! buzz, Yahoo! mobile. רוב השירותים של יאהו זמינים בלמעלה מ-20 שפות.
למה יאהו לא הצליחה?
אחת הבעיות הגדולות של יאהו, כפי שמומחים מנתחים כיום, היא שהיא התקשתה להגדיר את עצמה. היא הפכה לאסופה של שירותים מקוונים ואתרי תוכן, בלי מיקוד ברור. הבעיה הזו התבררה במלואה באביב 2006, במהלך אירוע נופש פנימי שארגנה החברה לעובדיה. בכירים בחברה התבקשו לכתוב מילה אחת שקופצת להם לראש כשהם שומעים את שמה של חברה כלשהי. רוב התשובות היו אחידות: איביי? מכירות פומביות. גוגל? חיפוש. אינטל? מיקרו-מעבדים. מייקרוסופט? חלונות. אך מה עם יאהו? כפי ששיחזרו כמה בכירים לסוכנות הידיעות רויטרס, כאן התשובות היו רבות, שונות ומשונות: מייל, חיפוש, חדשות, ועוד. וזו הסיבה לכך שהשאלה "מהי יאהו" הפכה לשאלה הבסיסית שאיתה נאלצו המנהלים שלה להתמודד לאורך השנים. בין היתר, גם בגלל שלא הייתה לה הגדרה ברורה, היא נפלה בין הכיסאות. יאהו היא מעין פורטל. אבל, לצערה, עידן הפורטלים עבר מהעולם. יאהו לא הצליחה להשתלב בעולם הרשתות החברתיות. גוגל הדיחה אותה מהשליטה בשני תחומים מרכזיים, החיפוש ברשת והדואר האלקטרוני.
גוגל הפכה מאז לחברת האינטרנט החזקה ביותר בעולם ואחד התאגידים המצליחים בעולם. יאהו, שיכולה הייתה לרכוש אותה במיליון דולר, הלכה ודעכה במשך שנים רבות. גורלן של החברות שכן רכשה, אגב, לא היה מוצלח. היא לא הצליחה להפוך אף אחת מהן להצלחה גדולה יותר ורובן הלכו ונפחו את נשמתן בתוכה.
ומה עכשיו?
היום, הרוכשת העדכנית של יאהו היא ורייזון, חברת התקשורת הגדולה בארצות הברית שמספקת תקשורת נייחת וסלולרית. כמו חברות תקשורת אחרות בעולם, מנסה ורייזון להיות הרבה יותר מתשתית שמעבירה תכנים שאנשים מייצרים. ורייזון תצרף את יאהו לענקית אינטרנט אחרת שרכשה בעבר, אמריקה אונליין (AOL), כדי להציע ללקוחותיה שירות ייחודי.
חזרה למילון מונחים