המושג פילוח וניתוח מתייחס לנתונים הנאספים מהעסק, האתר או המדיה החברתית שלכם אודות קהל היעד אליו אתם מכוונים. זהו בעצם מעבר על כל הנתונים שנאספו בכלי הפרסום, יחד עם תכנון נכון של אסטרטגיית הפרסום שלכם על מנת להגיע לתוצאות טובות יותר. חברות וארגונים גדולים נמצאים במרוץ בלתי פוסק אחר איסוף של מידע על הלקוחות שלהם, שיעזור להם לקבל החלטות עסקיות נכונות ולשפר את הביצועים שלהם ככל האפשר.
הדרך הכי יעילה להגדיר ולהבין את קהל היעד שלכם היא על ידי יצירה של פרסונות ללקוחות שלכם, או באנגלית, Buyer Personas. פרסונה היא מעין דמות פיקטיבית שמייצגת אחד מסוגי הלקוחות שלכם, ונבנית על סמך מידע שכבר אספתם עליהם או על סמך מחקר שוק שעשיתם. הפרסונה היא מעין תעודת זהות לקבוצה מסויימת מתוך קהל היעד שלכם. היא תקל עליכם לזכור את סוגי הלקוחות שלכם והצרכים הספציפיים שלהם. ברב המקרים, קהל היעד שלכם לא יהיה קבוצה אחת עם אותם תחומי עניין ואותן הבעיות, אלא יהיו בו כמה סוגי לקוחות שונים זה מזה בעלי צרכים, חששות ורצונות אחרים שתצטרכו לענות עליהם עם המוצר או השירות שלכם.
בשלבים הראשונים של כל סטארט אפ ועסק חדש, קיימת חשיבות רבה לחקר השוק, הפילוח והניתוח של המתחרים שלכם בנוסף ללקוחות הפוטנציאליים שלכם. הבסיס בשלבים הראשונים מהווה בעצם את היסודות לאורך כל התהליך בבחינה ובדיקה מדויקת של איך השוק בו אתם פועלים, מתנהל ומתקדם ואיפה אתם עומדים לעומת המתחרים שלכם.
פילוח שוק
פילוח שוק הוא תהליך של חלוקת השוק לפלחים כך שחברות יודעות למי למקד את המוצרים שלהן.
במילים פשוטות, פילוח שוק הוא תהליך של סיווג הלקוחות שלכם לקבוצות שונות בעלות תכונות, התנהגויות או צרכים דומים. אתם יכולים לבצע פילוח שוק על בסיס משתני פילוח שונים שיעזרו לכם.
לדוגמא: משתנים דמוגרפיים כמו גיל, מין, השכלה, הכנסה, אזור מגורים ועוד; משתנים פסיכוגרפיים כמו סגנון חיים, מאפייני אישיות, מאפיינים חברתיים ועוד; משתנים התנהגותיים כמו הרגלי צריכה, העדפה ונאמנות למוצרים ועוד. ניתן אפילו לפלח לקוחות על פי התועלת הנגזרת מהמוצרים שלכם. על מנת לבצע פילוח שוק, אפשר להתבסס על נתונים שמקורם במחקר השוק שתצטרכו גם כן לעשות. מחקר השוק חשוב כדי שתכירו את הלקוחות הפוטנציאליים שלכם כמה שיותר טוב.
טיפ: חשוב להשתמש במעט משתני פילוח. מספר רב מדי של משתני פילוח עלול להוביל לפתרון לא שימושי. דרך מומלצת להפחתת מספר המשתנים היא השמטה של משתני פילוח בעלי התאמה גבוהה עם משתני פילוח אחרים. פעולה כזו גם מבטיחה עבודה טובה יותר של המודלים הסטטיסטיים השונים של פילוח השוק.
ניתוח נתונים
עם כל כך הרבה נתונים אנחנו צריכים להפיק את המירב והמיטב. אבל כדי להצליח הגיע לנקודה הזו אנחנו צריכים להבטיח שמדובר בנתונים הרלוונטיים לשאלה. אלה שיאפשרו לנו לענות על השאלה הספציפית, להסיק מסקנות מדויקות, ולוודא שכל התהליך הזה תומך בקבלת ההחלטות הנכונות.
תפקיד ניתוח הנתונים הפך בשנים האחרונות לתחום ליבה כמעט בכל ארגון. המהפכה הדיגיטלית יצרה מצב שבו במרבית החברות והגופים כיום, יש כמויות מידע עצומות שנאספות און ליין, כל הזמן ובאופן גורף, ומקשות על יצירת תובנות וקבלת החלטות ברורה. ריבוי הנתונים מסוגים ופורמטים שונים והצורך לאסוף, למיין ולהנגיש אותם למקבלי ההחלטות, הפך את תחום ניתוח הנתונים לתחום מרכזי וחשוב בארגונים, והוביל אותם להקים אפילו מחלקות אנליזה, להגדיר תפקידים חדשים ולהשריש מדיניות של החלטות מבוססות מידע. גם אם יש לכם עסק קטן חשוב שתבצעו ניתוח נתונים נכון. אתם רוצים לדעת בדיוק מה עובד בעסק שלכם ומה לא, ועל ידי ניתוח נתונים תוכלו לעשות זאת.