רילס, או באנגלית Reels, הם כלי שיווקי חזק במיוחד, ליצירה ולצפייה של סרטונים קצרים של עד 60 שניות ברשתות החברתיות. המטרות העיקריות של הסרטונים הקצרים האלו הן לבדר או לתת פיסת מידע מסויימת לעוקבים, מעין ערך מוסף מתומצת בזמן קצר.
רילס הוא בעצם ממשק חדש של אינסטגרם. התוסף המעניין הזה מציע פורמט שלם שמבוסס רק על קטעי וידאו קצרים ומוזיקה בתור בסיס ליצירת תוכן. אם אתם רוצים שאינסטגרם וטיקטוק יראו את הרילס שלכם לכמה שיותר אנשים, הם צריכים להיות מקוריים. הדגש העיקרי ברילס בכל פלטפורמה שהיא הוא על יצירה של תכנים מקוריים בלבד. מה שהופך אותם להרבה יותר אותנטיים ואישיים.
רילס – מאיפה הכל התחיל?
רילס התחילו את דרכם דווקא באפליקציית טיקטוק. TikTok נוסדה ב-2017 וכבשה את העולם בסערה במהירות אדירה. היום, יש לה מעל ל- 800 מיליון משתמשים ברחבי העולם.
בתקופת הקורונה, ב- 2020, היא הפכה לאפליקציה שגדלה וצברה תאוצה הכי מהר אי פעם. טיקטוק מאפשרת למשתמשים שלה ליצור קליפים קצרים, עד כדקה, לערוך את הסרטונים האלו עם פילטרים יפים ואפקטים מגניבים, להוסיף להם מוזיקה או פסי קול (voice over), ולשתף אותם עם כל העוקבים והחברים שלהם. בנוסף לכך, אחת הסיבות שטיקטוק הפכה לכל כך פופולארית, היא שהפלטפורמה הזו מאפשרת לנו לבחור את קהל היעד הספציפי שאליו התוכן שלנו מיועד. העלייה המטורפת בפופולריות של טיקטוק הגיעה בזכות טרנדים חמים שרצים בה, שמשפיענים עם מיליוני עוקבים מתחילים או עושים. כל מי שחזק ובעל השפעה בטיקטוק נרקא טיק-טוקר. הרילס בעצם, הם סרטונים קצרצרים של 15 עד 60 שניות בלב, המאפשרים לגולשים לגלול עוד ועוד בפיד, בלי הפסקה, בשיטת הגלילה האינסופית (infinite scrolling). המדיה החברתית נותנת לנו את אפשרות הגלילה האינסופית, כך שגם יותר סביר להניח שאנשים יעקבו אחרי הטרנדים החמים האלו ואולי גם יעלו רילס של עצמם כהיענות לאתגר (challenge) כלשהו.
פייסבוק משיקה רילס ומשנה את העולם
הפיצ'ר של רילס הושק בארה"ב בחודש אוגוסט 2020. זה קרה בתזמון מעולה מבחינת פייסבוק. טיקטוק, המתחרה הגדולה שלה, הייתה בדיוק בתקופה הזו בשיא של של קמפיין שלילי מצד הבית הלבן. אם אתם זוכרים, נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, סימן את טיקטוק בתור אפליקציה מסוכנת שמהווה סיכון ממשי לביטחון הלאומי של ארה"ב. הוא אפילו קרא לה, במילים שלו, "דלת אחורית לאיסוף מידע על אמריקאים בידי הממשל הסיני". פייסבוק מיד קפצה על הגל ואימצה לעצמה את הפיצ'ר הזה, בזמן שטיקטוק התמודדה עם אצבע מאשימה מדונלד טראמפ.
בשנת 2020, פייסבוק ראתה עד כמה טיקטוק מצליחה ומרקיעה שחקים בזכות פיצ'ר הרילס, שהיא החליטה שהיא חייבת להתחרות בפלטפורמה שצוברת תאוצה משמעותית בכל העולם – ולאמץ את הפיצ'ר המהפכני הזה לעצמה. הרילס בפייבוק משתמשים בדיוק באותם עקרונות בסיסיים של רילס בטיקטוק. פייסבוק מאפשרת יצירה של סרטונים קצרים באורך של עד 30 שניות, עם כלי עריכה מתקדמים, פילטרים חכמים, קטעי מוזיקה מוכרים, פסי קול חמים וטרנדיים שרצים ברשת, טיימר להקלטות, עריכה מהירה ועוד שלל אפקטים ויזואליים שאפשר לשחק איתם בעת יצירת הרילס.
כמובן שהרילס נכנסו הכי חזק לאינסטגרם – הרי פייסבוק קנתה אותה כבר ב- 2012. מאותו רגע שהרילס הצטרפו לאינסטגרם, הם הפכו לאחד הכלים השיווקיים החזקים ביותר שקיימים במדיה החברתית. רוב הגולשים יעדיפו לצפות בסרטונים קצרים עתירי מידי מאשר בתמונות או טקסט.
טיקטוק או אינסטגרם?
טיק טוק מאפשרת לנו ליצור סרטונים קצרים באורך של עד 60 שניות. אינסטגרם מאפשרת לנו ליצור סרטונים קצרים באורך של בין 15 ל- 30 שניות. בעתיד הלא רחוק, אינסטגרם מתכננת לעלות את אורך הסרטונים ברילס שלה לעד 60 שניות, וטיקטוק מתכננת לעלות את אורך הסרטונים שלה לעד 3 דקות(!). הסיבה לשינויים האלו היא ככל הנראה, שהרילס תפסו כל כך חזק בעולם, שאנשים רוצים לנצל את הפיצ'ר הנהדר הזה כמה שאפשר ולהעלות סרטונים קצת יותר ארוכים עם אפשרות להעניק כמה שיותר מידע ותוכן לעוקבים שלהם, ולמקסם את הפוטנציאל של העמוד שלהם.
בעקרון, טיקטוק היא אפליקציה שרוב המשתמשים בה הם בעצם ילדים, או טינאייג'רים. מאז תקופת האינסטגרם גם קהל יותר בוגר התחיל להשתמש בה, אבל עדיין הרוב המכריע של הקהל שמגיע אליה הוא דווקא ילדים. לעומת זאת, באינסטגרם, קהל היעד הוא בוגר יותר. בהתאם לכך, גם השיח השוטף בפלטפורמה והנושאים בהם הרילס נוגעים יהיו "בוגרים" יותר. מהסיבה הזו, כשאתם מחליטים איפה כדאי לכם להשקיע יותר מאמצים ולהעלות את הרילס שלכם, חשוב שתיקחו בחשבון מי בדיוק קהל היעד שאתם פונים אליו, מה הגילאים שלו, איזה סוג של תוכן הוא רוצה לראות, איפה הוא מבלה את רוב שעות המדיה החברתית שלו ועוד פרמטרים חשובים. מעבר לכך, כדאי גם לבחון את התחרות שלכם. איפה קיים יותר צורך בשירותים שלכם? איפה קהל היעד הספציפי שלכם מסתתר? כך בעצם תדעו איזו פלטפורמה חברתית הכי מתאימה לכם ולסוג התוכן אותו אתם רוצים לקדם בעמוד שלכם.
איך מעלים רילס?
זה פשוט מאוד. כאן נדבר על האינסטגרם אבל זה עובד בדיוק על אותו עיקרון גם בטיקטוק. ממש כמו שאתם מעלים סרטון לסטורי שלכם באינסטגרם, ברגע שתכנסו לחלון ליצירת רילס, ייפתח לכם תפריט בחלק השמאלי של המסך. כאן תוכלו לבחור את אורך הסרטון שאתם רוצים להעלות, 15 או 30 שניות. אינסטגרם מציעה ספרייה רחבת ידיים של מוזיקה וצלילים אותם תוכלו לשלב ברילס שלכם. מה שכל כך מדהים בפיצ'ר הזה, הוא שרילס פותח בפניכם את האפשרות לערוך את הסרטונים שלכם מא' ועד ת' עוד מרגע היצירה שלהם. אתם יכולים לבחור את מהירות הצילום הרצויה וליצור סרטונים בסלואו מושן או בקצב מהיר במיוחד; לבחור אפקטים יחודיים ממש כמו בסטורי; וגם לכוון טיימר שיאפשר לכם לצלם בלי שתיאלצו להחזיק את הטלפון שלכם. ברגע שתצלמו את החלק הראשון של הסרטון שלכם תיפתח לכם גם האפשרות לעריכה שלו, וגם אפשרות ליישור (Align). זהו ככל הנראה הכלי הכי חשוב שכדאי לכם להכיר ברילס – הוא מאפשר לכם להתחיל את הקטע הבא שאתם רוצים לצלם בדיוק מאותה נקודה וזווית צילום שהשתמשתם בה בקטע הקודם שהוספתם.
איזה תוכן כדי לשתף ברילס?
- אז לפני הכל, תציגו את עצמכם. תקחו את ההצעה העסקית שלכם ותתמצתו אותה לכמה משפטים חזקים שלוכדים את תשומת הלב. תפנו את המצלמה אל עצמכם ותציגו את עצמכם ואת ההצעה שלכם באופן אישי. כשקהל היעד שלכם רואה בן אדם ולא רק גרפיקה וטקסט של מותג או עסק מסויים, הוא מיד מקבל תחושה של הזדהות עם האדם שעומר מאחורי המותג. זה גורם להם להרגיש שהם מכירים אתכם ושאפשר לסמוך עליכם.
- שתפו את קהל היעד שלכם בטיפים בנושאים מגוונים שנוגעים לנישה שלכם: המלצה חשובה, עשה ואל תעשה על סמך הניסיון שלכם, מידע רלוונטי, או פשוט איזה טיפ קטן שתמיד עובד לכם.
תציגו לעוקבים שלכם קצת מהחיים שלכם "מאחורי הקלעים". אולי זה יישמע לכם מוזר, אבל העשייה היומיומית שלכם יכולה להיות מרתקת במיוחד עבור מי שלא מכיר אותה. גם רילס מעניין של תהליך האריזה של חבילות עם המוצרים שלכם שאתם שולחים ללקוחות שלכם (אם יש לכם חנות, לדוגמא), יכול להפוך לסרטון ויראלי עם עריכה מגניבה ומוזיקה קצבית ברקע. - תעלו סרטוני לפני ואחרי. מחקרים הוכיחו שהפורמט הספציפי הזה גורם לאנשים תחושת סיפוק. כשהם מסתכלים על תוצאות לפני ואחרי הם מרגישים שבגלל שמישהו כבר עשה את זה, גם הם יכולים. תעלו לרילס שלכם כל שינוי ושדרוג שאתם יכולים להעלות על דעתכם. התפחת בצק, החלפת בגדים, איפור לפני ואחרי, תסרוקות, שיפוצים בבית, הנבטת צמחים והרשימה כמעט אינסופית.
- תעניקו לגולשים שלכם ערך מוסף, ותענו להם מראש על שאלות שעלולות לצוף אצליהם. אם אתם לא בטוחים אילו שאלות יכולות לעלות, פשוט כנסו לפרופיל שלכם, ותחפשו בתגובות או בצ'ט שלכם שאלות שחוזרות לעתים קרובות בעסק שלכם. אתם יכולים אפילו לצלם רילס מיוחד בו אתם שואלים באופן ישיר את קהל היעד שלכם מה החששות והתהיות שלו וכך תדעו על אילו שאלות הם מצפים לקבל מכם מענה. עכשיו אתם יכולים פשוט לצלם לרילס את התשובות שלכם וליהנות מעוד חשיפה ומעורבות מצד העוקבים שלכם.
לסיכום, רילס הוא כלי שיווקי נהדר שבעלי עסקים יכולים להשתמש בו כדי לקדם את העסק שלהם במדיה החברתית. לא משנה באיזו פלטפורמה חברתית תבחרו, הרילס יכולים לקחת את הפרופיל שלכם כמה צעדים קדימה תוך זמן קצר, לפתוח אתכם בפני קהלים חדשים ולגרום לעוקבים הקיימים שלכם ליהנות מתוכן איכותי ואישי שיצרתם בייחוד עבורם.