עולם העסקים צרוף אתגרים ולצד אותם אתגרים תוכלו לקבל ידע ניהולי מבעלי מקצוע מנוסים אשר מסייעים לכם להגשים את מטרות העסק. ליווי עסקי צריך להגיע ממקום ניטרלי לבית העסק ויש לו ראייה מרחבית המאפשרת לו לתת את הדגש על כשלים שבעלי העסק לא שמו לב אליהם, משפרים את המודל הכלכלי, תנאי העבודה ומביאים את העסק שלכם צעד אחד קדימה בכל פעם.
מהו ליווי עסקי ואיך הוא עובד?
נתחיל מהנקודה החשובה ביותר, להעביר עסק תהליך לוקח זמן ונדרשת כאן סבלנות והדדיות מצד המלווה העסקי ובעל העסק. ליווי עסקי כולל שינוי תודעתי ולעיתים שינויים פיזיים. בתחילת הליווי השלב הראשון יהיה מצידו של המלווה והוא להתבונן מהצד על הדרך בה העסק מתנהל, למצוא כשלים ונקודות חיוביות בעסק. במהלך תקופת הבחינה המלווה ירצה גם לבחון את הדוחות של החברה, את עלויות הספקים, תזרים מזומנים, מקורות הכנסה, משכורות עובדים ובעצם את כל הפן הכלכלי בתהליך. נדגיש, ניתן לבחור בתהליכים שונים של ליווי עסקי, הליווי יכול להתבסס על הפן הכלכלי של העסק, החברתי או כל הגורמים יחדיו.
לאחר שלב הבחינה הגיע הזמן לשלב המעשי, הוא בתור התחלה יתרחש בפגישה אישית מול בעל העסק. במהלך אותה פגישה נבנה תוכנית עבודה מסודרת, נציף את חזון העסק חזרה מכיוון שברוב העסקים החזון כמעט ואינו קיים והוא הבסיס שלכם. בניית תוכנית עסקית היא חלק מהותי מכל התהליך ובכל רגע נרצה לחזור לתוכנית העסקית, תוך הצבת מטרות חדשות ובחינה של יישום מטרות קודמות. במהלך אותה ישיבה נעלה כשלים הקיימים בחברה ומצד שני, נחזק את הנקודות החיוביות של העסק. גם תוכנית עסקית יכולה להתרכז במישור אחד בעסק, במישור העסקי חברתי, במישור הכלכלי או בכל המישורים.
לאחר שיש בידינו תוכנית עסקית ברורה הגיע הזמן להתחיל לפעול לפיה. בשלב הבא של התהליך אנו נרצה לבחון האם אנו עומדים ביישום המטרות, ואם לא הצלחנו, למה. התוכנית העסקית היא לא מדע מדויק, חשוב להבין את זה. לעיתים פעולה אחת לא תביא לתוצאה שרצינו ולכן החשיבות של ליווי עסקי מקצועי היא הכרחית, חייבת גמישות ודינמיות בהתאם לרצון בעל העסק ובהתאם לשלבי התוכנית. בתהליך נראה שיפור, הן במישור החברתי מול עובדי החברה והן במישור הכלכלי, אך נדרשת סבלנות והתמדה. תקופת תהליך הליווי אינה לנצח, לרוב הוא על בסיס תקופת זמן נדרשת ולא על בסיס תוצאות אך הבחירה בידי הלקוח. מרגע בו יש ללקוח את כל הכלים, הוא פועל באופן עצמאי לקידום העסק ותמיד מוזמן לקבל ייעוץ וביקורת על התהליך מהמלווה.
מה הקשר בין ליווי עסקי לחזון עסקי?
אחד מהמקרים הנפוצים בתחום העסקי הוא הזנחה של החזון העסקי – הסיבה שבגללה אתם הקמתם את העסק מלכתחילה. יכולות להיות סיבות מגוונות, החל מסיבות רוחניות ועד סיבות גשמיות, זה לא משנה. חזון עסקי הוא מה שמייחד את העסק שלכם, הוא מה שהופך את העסק לסיפור עבורכם ועבור הלקוח. עולם העסקים הוא מאוד תחרותי, כמו התחום בו אתם עוסקים, סביר להניח שיש עוד כמה וכמה מתחרים במרחק של כמה קילומטרים מכם. אז למה שהלקוח לא יסע למתחרים שלכם? בגלל החזון העסקי. במהלך בניית תוכנית עסקית אנו נשמע פעם אחר פעם את המונח "חזון עסקי", במוקדם או במאוחר נבין יחדיו עד כמה הוא קריטי והופך לשורש בעסק.
באילו תחומים מתמקד ליווי עסקי?
עסקים בהקמה
יש לכם רעיון לעסק? חשוב שתדעו שסביר להניח שקיימים לכם עוד מתחרים רבים באותו התחום. הקמת עסק בישראל הפכה להיות תחום מאוד שברירי כאשר למעלה מ-80% מהעסקים ימצאו את עצמם סוגרים את כותלי העסק לאחר פחות משנתיים. תהליך ליווי עסקי לעסקים בהקמה הוא קריטי, במיוחד עבור מי שמעולם לא דרך בעולם העסקים. כרוכה בירוקרטיה רבה סביב הקמת עסק, הוצאת רישיון עסק, עיצוב, מחירים, תשתיות שיווקיות, מקורות מימון, מציאת ספקים ועוד. המטרה העיקרית של הליווי היא להעניק לכם את הכלים מבלי שאתם נכווים, והרבה עסקים נכווים ללא הכוונה מדויקת.
עסקים במשבר
לצערנו היצע העסקים במשבר רק גדל מאז תקופת הקורונה. עסקים רבים מוצאים את עצמם עומדים מול חובות עתק וקושי להחזיר את העסק למצב בו היה לפני תקופת הקורונה. לעסקים במשבר יש שני פתרונות, האחד הוא לשקם את העסק בצורה מקצועית והפתרון השני הוא לסגור את העסק לפני שהחובות מצטברים והופכים לכדור שלג ענק. התפקיד של מלווה עסקי בראש ובראשונה יהיה לדבר אתכם בכנות, לא כל עסק יכול להשתקם ולעיתים הדבר הנכון לעשות יהיה לסגור את העסק. לרוב, עבור עסקים במשבר נרצה לעבוד על הפן השיווקי וניהול תזרים מזומנים כדי לתת עוד אוויר לנשימה במהלך השיקום.
ניהול תזרים מזומנים
אחד הכשלים הנפוצים ביותר בעסקים הוא ניהול כושל של תזרים המזומנים. החשיבות של תזרים מזומנים היא קריטית על מנת לאמוד את המצב הכלכלי בעסק, לבחון רווחיות ולקבל החלטות בהתאם להכנסות העסק. תהליך הליווי תורם להבנת תזרים המזומנים, ניהול נכון והגדלת תזרים המזומנים.
אסטרטגיית שיווק
העסק שלכם יכול להיות מושלם מבחינה טכנית, אך הסיבה לכך שאנשים לא מכירים אתכם מספיק היא בגלל שיווק לא נכון. בתהליך אנו נכיר את אפיקי הפרסום הרלוונטיים לכם, נכיר דרכים נכונות לשווק באופן אורגני ונבנה מנגנון שיווק משומן שעובד במינימום השקעה מצידכם. יש דרכים שונות לשווק את המוצרים שלכם, לדוגמא אפשר לחסוך הון תועפות על הוצאות שיווק ולהעתיק הנחה לכל רוכש בתמורה לשיתוף ברשת חברתית. לא חסרות דרכים לשווק בצורה חכמה ואורגנית, יש מקרים בהם נרצה לשלב שילוב אורגני וממומן.
ניהול
המטרה העיקרית של הליווי הוא לתת לכם כלים ניהוליים אשר תוכלו ליישם באופן עצמאי, גם כאשר המלווה העסקי לא נמצא באזור. עסקים רבים מתקשים לנהל בצורה נכונה את העסק, הן מבחינת יחס לעובדים והן מבחינת ספקים ורשויות. ניהול חייב להיות אפקטיבי, בעל עסק לא יכול לשלוט על כל הגזרות אלא עליו להאציל סמכויות. כחלק מליווי עסקי נעשיר את הכלים הניהוליים החשובים ביותר על מנת לייעל את העסק, ולחסוך לכם לא מעט זמן.
מי יכול להיות מלווה עסקי?
לאחר שהכרנו את התהליך מתחילתו ועד סופו, מי עומד מאחורי ליווי עסקי? מה המומחיות של מלווה עסקי ובמה הוא יכול לתרום לי? מלווה עסקי הוא בעל הכשרה בתחומים שונים, יש מלווה עסקי שהוא מסעדן מנוסה, יש מלווה עסקי שהוא מומחה בתחום השיווק או בתחום התפעולי. יש מלווים עסקיים שנוגעים בכל המודלים, שיש להם ניסיון וידע אותו צברו במהלך שנותיהם בעסקים כאלה ואחרים. אותם מומחים יכולים לזהות כשלים ונקודות חיוביות בצורה ניטרלית, ולא תמיד נחמד לשמוע על כשלים עסקיים. מלווים עסקיים הם בעלי ניסיון, ברוב המקרים מדובר על מנכ"לים בעבר ומלווים שהיו בתפקידים בכירים אחרים עם ידע מתאים וניסיון שיוביל לצמיחה עסקית מצידכם.