הקמת מותג דורשת מכם הרבה מעבר לרעיון עסקי. לא כל עסק שאנחנו רואים ברחוב הוא מותג כמובן, אבל דווקא אלו שחרוטים בראש שלנו כן יהיו לרוב מותג. קיימים מותגים רבים, החל מרשתות מזון ועד לביגוד. אם אתם מעוניינים להקים מותג יש לא מעט דברים שתרצו לדעת לפני שאתם מוציאים הון עתק, ובשביל זה אנחנו כאן. הנה כל הדברים שאתם חייבים לדעת על הקמת מותג.
מה זה מותג?
נתחיל בשאלה המרכזית, מהו מותג? מותג הוא לא רק המוצר אותו אתם מוכרים, הרי סביר להניח שלכל מוצר שיעלה בראשכם יש עוד עשרות מתחרים בארץ ועשרות אלפי בעולם. אז מה גורם לכם לצאת מהשוק הצפוף ולהפוך למותג? הסוד הוא ייחודיות ועקביות. אי אפשר להקים אחד כזה מבלי להיות עקבי בכל הנוגע למוצרים, לקו אחיד, לוגו, סלוגן, קהל יעד – כל אלו משפיעים ומבדילים בין עסק סטנדרטי לבין מותג על.
הדרך הטובה ביותר לבניית מותג היא באמצעות ביסוס הייחודיות. ולפני הכל, נרצה לשאול את עצמנו שאלה אחת פשוטה: מה התחושה שאתם רוצים לעורר אצל קהל היעד? השאלה נשמעת מאוד פשוטה על פניו, אבל התשובה מורכבת ממה שאתם חושבים, נמשיך בהסבר?
איך בונים מותג?
או-קיי, השלב הראשון מאחורינו ואנחנו כבר יודעים להבדיל בין מותג ובין עסק סטנדרטי, ומה עכשיו? בניית מותג דורשת מכם לעבור מספר שלבים עד ליצירת קו אחיד שכל הנקודות שנציין עכשיו צריכות לעבור דרכו:
בחירת קהל יעד שלכם
המטלה הראשונה שלכם היא לחקור ולמקד את קהל היעד. זאת אומרת, עוד לפני שאנחנו רצים להוציא כסף על עיצוב לוגו, יצירת תפריטים, תוכנית עסקית וכד', קודם כל צריך לדעת אם בכלל העסק משתלם. מלבד לקהל היעד, נרצה גם להכיר את המתחרים הנוכחיים. הדרך הפשוטה ביותר לסקור קהל יעד הוא לבחון את המתחרים באופן ישיר או עקיף, התייעצו עם אנשים שנמצאים תחת קהל היעד שלכם ואפילו צותתו לשיחות של מתחרים. תוכלו גם לשכור שירות של בעלי מקצוע שיעזרו לכם לנווט את הספינה להקמת מותג ולחסוך את רוב המשימות בתהליך הבנייה.
מהי האישיות של העסק שלכם?
השלב הראשון מאחורינו, מצאנו את קהל היעד, אנו יודעים מי הם המתחרים ברדיוס שלנו והשלב השני הוא להתחיל לבנות את הייחודיות שבכם ולמצוא אישיות למותג. הדרך הפופולרית ביותר למציאת אישיות מותגית היא על ידי שיוך מילים ואפילו לדמיין איך המותג היה נראה בתור בן-אנוש – נכון, זה עשוי להישמע מוזר אבל מניסיון, זה עובד. ברגע שאנחנו מפעילים את הדמיון נוכל גם לפיו לבנות את הסלוגן, את אופן הכתיבה ברשתות החברתיות ואת כל הקריאייטיב, חזותי וכתוב.
הגיע הזמן לתת שם למותג!
מותג הוא הרבה יותר משם, ולכן הוא נמצא רק בשלב השלישי. רבים מתחילים לבחור את שם המותג עוד לפני שהתחילו לחשוב בכלל על מה הם מייצרים. שם המותג הוא גם התחייבות, במיוחד אם אתם צופים לצמיחה. שם העסק כולל דומיין לאתר, אתר אינטרנט, רישום מסחרי, לוגו ולכן, החלטה לא נכונה עשויה להחזיר אתכם לנקודת ההתחלה ולהוצאות כבדות. בחירת השם צריכה להיות ייחודית, אתם לא רוצים ששם המותג יהיה קל לחיקוי או שם מבלבל. שם המותג לא חייב להיות בהכרח בעל משקל מטאפורי כבד, נסו לצאת מהקופסא בדיוק כמו שחברת פפסי עשתה ובכלל חברת אפל.
סלוגן
האם סלוגן באמת חשוב? אם תשאלו את החברות הגדולות הן כמובן יצחקו. חברות כמו קוקה-קולה, אוסם ועוד חברות רבות עובדות עם סלוגן קבוע במשך עשורים. הסלוגן יכול להיות מצורף לכרטיסי ביקור, להזמנות, באתר והיתרון הוא שניתן לשנות סלוגן וזה פחות קריטי מאשר שם מותג. חברת פפסי לבדה החליפה למעלה מ-15 סיסמאות בשני העשורים האחרונים. הסלוגן צריך להיות קליל, קליט וקצר, הוא נועד כדי להגביר את המודעות למותג אותו יצרתם.
זה השלב לבחור פלטת צבעים למותג
השלב הבא הוא השלב המרגש ביותר בתהליך, השלב בו אנחנו מתחילים לראות דברים פיזיים. בניית לוגו מתחילה בצבעים. לפני שאתם בכלל חושבים על העיצוב, קודם כל יש שני דברים שיש לקחת בחשבון: צבעים וגופן. לצבעים יש השפעה קריטית מכיוון שהוא מעבירים תחושה וכמו כן, זה הבידול שלכם לעומת המתחרים. פסיכולוגיית הצבעים היא תורה שלמה, היא עוזרת לכם לנווט את הצבעים ביחס לקהל היעד ומה שאתם רוצים לשדר הלאה.
מוכנים להתחיל עם עיצוב הלוגו?
הגענו לעיצוב הלוגו. עיצוב לוגו הוא הפנים של העסק, הוא מופיע בכל מקום, החל מאתרי אינטרנט, אריזת מוצר, וידאו, באנרים ופרופיל במדיה חברתית. לכן, אנחנו נרצה לוגו קליט ופשוט. המטרה שהלוגו יהיה פשוט לזיהוי וניתן להרחבה בכל הגדלים, גם בתור שלט חוצות וגם על גבי ניירות ניגוב. השקיעו בבניית הלוגו, אנו ממליצים להיעזר באנשי מקצוע לשלב זה, בבעל מקצוע שלא רק בונה לוגו עבור עסק כזה או אחר, אלא גם יודע להתאים את הלוגו ללב של המותג.
קדימה, הצהרות!
כעת לפני מיתוג עסקי יש עוד דגש חשוב והוא שיכירו גם מי עומד מאחורי המותג. ההמלצה שלנו היא לכתוב בגובה העיניים מי אתם, למה הקמתם את החברה הזאת, האם יש סיפור מאחורי העסק? (סוד, אפשר גם להמציא). ככה אתם תוכלו לייחד את המותג ולסחוף עוד קהלים.
והכי חשוב, שיווק!
השלב האחרון בבניית מותג הוא למעשה השלב הקריטי ביותר, איך אתם צוברים לעצמכם קהל נאמן? הסוד להצלחה תלוי בשיווק שלכם, ביחס שלכם לכל לקוח, במוצרים שאתם מוכרים. לא מספיק לוגו מעוצב ונעים לעין, אתם צריכים להשקיע באופן תמידי בלקוח.
דוגמאות למותגים מצליחים
- אפל – אפל היא דוגמה מעולה למותג חזק. איך יכול להיות שמחירי החברה גבוהים מיתר החברות ופער טכנולוגי לא קיים או שהוא מינורי ועדיין החברה תופסת שטח שוק כל כך רחב? התשובה במילה אחת – מותג. אפל ממתגת כל מוצר שלה ובונה את המוצרים בצורה ייחודית ואופיינית רק לה. כמו כן, היא משדרת לנו שאם רכשתם אפל כנראה שאתם חדשניים, יצירתיים ובשתי מילים – אנשי אפל.
- נייק – המותג של נייק מאוד ממוקד – לספורטאים מקצועיים בלבד. האם זה אומר שהחברה מוכרת רק לספורטאים מקצועיים? התשובה היא לא. המיתוג והמסרים של נייק נוגעים ברגש – בעוצמה. לנייק יש סלוגן מאוד קליט (שרובנו לא מיישמים בואו נודה באמת) "Just Do It".
- סטארבקס – אמנם הרשת עוד לא הגיעה לארץ, אבל היא רשת בתי הקפה הגדולה בעולם. שם המותג הוא שם נרדף לקפה ולכן הוא כל כך קליט. הדגש של החברה הוא באיכות ונוחות, החברה צברה קהל לקוחות נאמן ומפרסמת את עצמה באופן קבוע.
נוכל להמשיך ולדבר על חברות נוספות רבות כמו טסלה, קוקה-קולה, מיקרוסופט, מקדונלדס ורבות אחרות. העניין הוא שלכל החברות יש דבר אחד במשותף – עקביות. האם אנחנו מרגישים את האישיות של החברה? אנחנו בהחלט מרגישים את הייחודיות, כי כשאתם קונים נייק, אתם לא קונים ביגוד סטנדרטי, אלא נייק שהסמל של החברה מוכר לכל אחד. זאת המטרה שלכם בסופו של דבר, התהליך הוא ארוך ובליווי הנכון ובהתמדה תוכלו להגיע למקומות שרק יכולתם לדמיין.