קידום אתרים הוא נושא מורכב, יש הרבה דברים מאחורי הקלעים שרובנו לא מכירים. אחד הכלים החינמיים השיווקיים החדשים ביותר הוא אנליטיקס Google Analytics 4. מדובר על תוכנת קידום של גוגל המאפשרת לנו לעקוב אחרי תנועות הלקוח בצורה הרבה יותר ממוקדת. כחלק מתוכנית שיווק תמיד נדרשים להתבצע שינויים שונים, כאן אנחנו בניגוד לפעמים קודמות נקבל מידע הרבה יותר מדויק וניתוח פעולות של הלקוחות שלנו. רוצים לדעת איך זה עובד? המשיכו לקרוא.
מה זה אנליטיקס – Google Analytics 4?
הבסיס של אנליטיקס הוא איסוף נתונים לאורך כל מחזור גלישה של לקוח. מה שזה אומר במילים פשוטות יותר, יש יותר נתונים זמינים לאחר שלקוח נכנס לאתר שלכם, כולל רמת המעורבות שלו, מונטיזציה והשימור שלו. מדובר על תוכנה חדשה שכל מקבלת מתעדכנת מחדש. בשנת 2020 נכנס האנליטיקס לתמונה. אחת הסיבות העיקריות לשדרוג של גוגל הוא עקב שינויים שנוצרו בהתנהגות של הגולשים. לצד כל השינויים האלה צצה מסקנה אחת – מה שהיה בעבר פיתרון לאנליטיקס כבר אינו רלוונטי.
איך זה עובד?
כפי שציינו, הגוגל אנליטיקס הוא כלי למדידת הגלישה של הלקוח. האינטגרציה מאפשרת לנו לראות ולפענח ערוצים שונים עם פרסום בגוגל. היכולות החדשות של אנליטיקס Google Analytics 4 כוללות התראות אוטומטיות על שינוי מגמה, עלייה בביקוש למוצר מסוים, ציפייה לפעולה מצד הלקוח, חישוב הסתברות לנטישה, מדדים חזויים והכנסות לפי קהלים. אלו הם רק מספר פיצ'רים חדשים שניתן לקבל מהתוכנה החדשה.
תוכנות הליבה של אנליטיקס Google Analytics 4 יהיו סביב כמה דגשים:
- אינטגרציה – כאן אנחנו מקבלים אינטגרציה עמוקה יותר עם גוגל אנליטיקס. כעת יש כלי למדידת שילובי אפליקציות ואינטרנט יחד. בעזרת האינטגרציה הנוכחית ניתן לראות המרות בתוך האפליקציה כמו Youtube Ads, Google Ads וערוצים אחרים שאינם נתמכים על ידי גוגל בהכרח כמו פייסבוק או ערוצים אורגניים אחרים. השילוב של האפליקציות השונות מאפשר לנו למדוד את ההשפעה הכוללת של תוכנית השיווק.
- לקוחות – כאן נוכל לקבל הרבה יותר עדכונים לקבל התנהלות של גולש. למעשה מדובר על שדרוג עיקרי שרוב מקדמי האתרים מאוד שמחו לגלות. כאן אנחנו יכולים להיות ממש חלק בתוך מסע הגלישה של הלקוח. אנחנו יכולים לדעת בדיוק אלו פעולות הלקוח נוקט, נוכל לדעת מה משך זמן השהייה שלו באתר ועד כמה יש אינטראקציה עם העסק. בהתאם לכל הנתונים האלה נוכל לשנות את התוכן ולבדוק תוכנית מתקדמת וממוקדת.
- דיווח – המטרה של גוגל היא בסופו של דבר לפשט לכם את נתוני הגלישה בצורה הנגישה ביותר. בעבר לגוגל אנליטיקס היה רק דוח רכישה, אבל היום הדוחות מפורטים יותר כמו רכישה, מונטיזציה, החזקה וכן הלאה. יכולות הדיווח החדשות מאפשרות לנו לבנות תוכנית שיווקית ממוקדת ולשפר תבניות ספציפיות.
איך לעבור אל אנליטיקס – Google Analytics 4?
אם מדובר על נכס חדש, הברירת מחדל תהיה GA4. מכיוון שמדובר על כלי חדש לחלוטין ולא שדרוג של הגרסה הישנה ניתן להתחיל את המעבר ל-GA4 על ידי הגדרת שתי הטמעות בו זמנית – הראשונה עבור Universal Analytics והשניה עבור גוגל אנליטיקס 4. אין טעם להתעכב, לא ניתן לייבא נתונים מהגרסה הישנה ולכן, ההמלצה של גוגל לעבור היא די ברורה.אם מדובר על נכס חדש, הברירת מחדל תהיה GA4. מכיוון שמדובר על כלי חדש לחלוטין ולא שדרוג של הגרסה הישנה ניתן להתחיל את המעבר ל-GA4 על ידי הגדרת שתי הטמעות בו זמנית – הראשונה עבור Universal Analytics והשניה עבור גוגל אנליטיקס 4. אין טעם להתעכב, לא ניתן לייבא נתונים מהגרסה הישנה ולכן, ההמלצה של גוגל לעבור היא די ברורה.
אנליטיקס Google Analytics 4 החדש נועד כדי להתאים לנוף החדש של האינטרנט. מדובר על תוכנית עם בקרה ממוקדת ומפורטת יותר, יש דגש על איסוף, שמירה וניתוח של גולשים. למעשה, הגישה נעשית באמצעות קבצי Cookie או על ידי מזהים אחרים. במקום זאת, כיום התוכנה החדשה מסתמכת על מודל נתונים כדי להשלים פערים, זאת במקרה בו הנתון אינו נגיש או חלקי. זאת אומרת, התוכנה משלימה את עצמה למציאת קהל היעד באופן ממוקד יותר.
סוגי ניתוח מבית GA4
יש מספר סוגים שונים של דוחות אותם נקבל:
- חקירה – זהו הסוג הראשון. כאן אנחנו מקבלים ניתוח מדויק הכולל זיהוי חריגות. מה זה אומר? אנחנו באופן אוטומטי נקבל חריגות של כל הנתונים שנמצאים. זאת אומרת, אם יש לנו תוצאות צפויות מראש, אבל יש חריגה באחת מהן נקבל על כך איתות.
- משפך – איך בעצם אתם מוצאים קהלים חוזרים? בעזרת ניתוח משפך נוכל לקבל דוח מדויק של אנליטיקס Google Analytics 4. ניתן לראות את כל הצעדים שעושים הצרכנים, ניתן לראות מתי הם נוטשים את האתר ומתי הם ממשיכים לקנייה. כל הניתוחים האלה מאפשרים לנו לייצר בעצם "מסלול" ללקוח שיגרום לו בסופו של דבר לרכוש את המוצר ואפילו להפוך ללקוח חוזר.
- נתיב – הדוחות של ה-GA4 מכונים גם בתור גרף עץ. אפשרת לראות למעשה ניתוח של סדרת האירועים לאורך כל דרכם. הטכניקה הזאת עוזרת למקדמי האתרים לחשוף התנהגות שעלולה להצביע על כך שיש תקיעות אצל הגולשים.
- ניתוח מעקב – ניתן הוא דוח שניתן לייצר בכל עת. הדוח מאפשר לנו לראות כמה זמן לוקח לאנשים לבצע המרה ביחס לטקטיקת שיווק מסוימת בה אנחנו פועלים – לדוגמא קידום ממומן לעומת קידום אורגני. הניתוח הזה עוקב אחרי כל הגולשים שיש להם מאפיין משותף – לדוגמא תאריך רכישה.
- חיי משתמש – מדובר על הכלי החזק ביותר למשווקים. בעזרת Google Analytics 4 ניתן לראות וליצור דוחות הממחישים מאיזה מקור מגיעים משתמשים עם ההכנסה הגבוהה ביותר. זאת אומרת שהדוח נקבע על פי רכישה גבוהה והסתברות נטישה נמוכה.