אין אחד שנולד בשנות ה-80 או ה-90, ולא מכיר את מנוע החיפוש יאהו, או באנגלית, Yahoo!. לפני כניסתה וההתפוצצות המהירה והעוצמתית של גוגל בשנת 2,000 של המאה הנוכחית, יאהו הייתה מנוע החיפוש ופורטל האתרים הגדול והפופולרי ביותר שהיה קיים בקרב משתמשי האינטרנט, בכל רחבי העולם. היום, גוגל תפסה את מקומה ויאהו הפכה לזיכרון נשכח, עד לרמה שצעירים רבים כלל לא מכירים אותה. אז מה עלה בגורל הפורטל הזה, מדוע גוגל הצליחה לסלק אותה מזירת המשחק דווקא כאשר העתיד שלה נראה המבטיח ביותר, ובאיזה שלב הכל קרה? המשיכו לקרוא וגלו, כל התשובות כבר מחכות לכם בהמשך.
קצת על ההיסטוריה של מנועי החיפוש בעולם
מנוע החיפוש הראשון בעולם נקרא Aliweb. הוא פרץ בשלהי שנת 1992 של המאה הקודמת. לאחר מכן, הצטרפו אליו מנועי חיפוש אחרים נוספים כדוגמת, MSN ו- Excite. אבל, הם לא סיפקו את אותן פונקציות מתקדמות ביחס לפעם, כפי שיאהו הצליחה לספק לגולשים שלה. בשנים בהם יאהו נחשבה למנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם, כאשר השיא של הפופולריות שלה היה בשנת 1998 – לא היה אדם שהיה בבעלותו מחשב עם אינטרנט ולא הכיר את יאהו והשתמש בה.
לפני שנספיד אותה – בואו נבין מה יאהו בכלל היתה
יאהו הייתה הכל מהכל. היא החלה את דרכה בתור מנוע חיפוש אינטרנטי, ובמהרה החלה לשלב גם פיצ'רים אחרים. יאהו הייתה מנוע חיפוש, מדריך נושא, אתר חדשות ופורטל אינטרנט כאחד, לצד פונקציות נוספות שהיא שילבה בתוכה במטרה להנגיש לגולשים שלה מידע בתחומים שונים. היא הצליחה לספק לגולשים שלה תוצאות חיפוש טובות ורלוונטיות יחסית. יאהו הופעלה על ידי טכנולוגיה שנכון לזמנים אלו (שנות ה-90) הייתה נחשבת למתקדמת וחכמה. היא נכנסה לחיינו בשנת 1994. מעבר להיותה מנוע חיפוש, יאהו ניסתה לעשות הכל מהכל. היא הציעה למשתמשים בה מגוון רחב של אפשרויות, פונקציות וכלים. בין הפופולריים ביותר היו היותה מנוע חיפוש, ספרייה דיגיטלית, תיבת דואר (אימייל), ערוץ חדשות, פורטל אינטרנט, שילוב של קטעי וידאו ומאמרים, ועוד מגוון שירותים שהיא פרסה בפני הגולשים שלה, וכל זאת – ללא עלות.
עלייתה של יאהו ואיך הכל התחיל
יאהו נוסדה בשנת 1994 על ידי ג'רי יאנג ודיויד פילו. לא לקח לה יותר מדי זמן להפוך לפורטל פופולרי במיוחד, שכלל מנוע חיפוש ואינדקס אתרים כאחד. היה לה הכל ביד, ולפני כולם. החברה החלה להרחיב את האופקים שלה בעולם באופן משמעותי ובמהרה. בשנת 1996, יאהו החלה להציע פורטלי רשת מקומיים לגולשים שלה. יאהו בריטניה, צרפת וגרמניה עלו לאוויר.
בשנת 1997 החברה שילבה גם אפשרות של צ'ט ודואר אלקטרוני למשתמשים שלה, לאחר שרכשה את חברת Rocketmail. בכך היא שדרגה את חווית המשתמש בכמה רמות. בשנת 1998 חברת יאהו השיקה אפשרויות בידור ופנאי לגולשים בה, מעבר להיותה מנוע חיפוש. יצאו לאור Yahoo! Premiers וגם Yahoo! Games ויותר ויותר אנשים השתמשו בפלטפורמה. לאחר מכן, Yahoo! הפכה לבין הראשונות בעולם שהעניקו לגולשים בה אפשרות למסרים מיידים באמצעות המסנג'ר שלה, Yahoo! Messenger. בנוסף לכך, החלה הפלטפורמה אפילו להציע שירותי אירוח אתרים. בהמשך דרכה, יאהו הייתה ספקית של אינספור תכנים ושירותים אחרים.
מדוע יאהו לא צלחה לטווח הארוך ואיבדה מהפופולריות שלה?
אז באיזה שלב נפילתה של יאהו החלה? מתי המשבר הגדול קרה? ואיך גוגל הצליחה לתפוס את מקומה בסערה? ובכן, ניתן להגיד שהשינוי החל כבר בשנת 2004, כאשר יאהו החליטה לוותר על השימוש באלגוריתם החיפוש של גוגל. במקום זה, היא יצרה מנוע חיפוש מבוסס אלגוריתם משלה. מאז אותו רגע, חלה תפנית מסוימת. מנוע החיפוש של גוגל החל לעלות במהירות מסחררת בפופולריות ובדרישה שלו, וזה של יאהו החל בנסיקה משמעותית.
יאהו פשוט לא הצליחה לעמוד בקצב של היריבה שלה גוגל
בשנת 2004, גוגל השיקה את Gmail. יאהו לעומת זאת, איחרה לשדרג את שירות הדואר האלקטרוני שלה. הדבר היחיד שהיא עשתה באותו רגע, הוא להגדיל את נפח האחסון בתיבת המייל שלה מנפח של 4 מגבייט לנפח של ג'יגה בייט. שדרוג מינורי זה לא הלהיב את הגולשים שלה ולא עזר לה בשום דרך. בעוד הפופולריות של Gmail החלה לעלות, יאהו נשארה במקום. היא החלה להיתפס בפני המשתמשים באינטרנט בתור פלטפורמה מיושנת מאוד. היא רק הגיבה לשינויים שקורים מסביבה, במקום להיות זו שמחוללת אותם. ועבור הגולשים ברשת האינטרנט – זה פשוט לא היה מספיק. יאהו לא השכילה במשך השנים מספיק על מנת לפתח אלגוריתם חיפוש טוב ואיכותי. גוגל לעומתה, הייתה מהפכנית וחדשנית בכל כלי ופיצ'ר שהיא השיקה.
בשנת 2007, טרי סמל, מנכ"ל יאהו, התפטר מתפקידו ויחד אתו עזבו גם חלק גדול מחברי ההנהלה הבכירים בחברה. הפיטורין שלו היו לאחר חודשים ארוכים רבים בהם הוא מתח על חברת האינטרנט הזו ביקורת קשה, בעקבות העובדה שנכשלה להשיג ביצועים כספיים קרובים לאלו של היריבה הגדולה שלה מעמק הסיליקון, גוגל.
רצף של החלטות עסקיות גרועות הביאו לנפילתה של יאהו
חברות האינטרנט השונות הבינו את הכוח הטמון בתעשיית הפרסום באינטרנט שרק תפסה נפח הולך וגדל. יאהו איחרה את המועד ואיבדה כ-40% משוויה במשך שנה אחת(!). ב-16 ביולי 2012, מריסה מאייר מונתה למנכ"לית של החברה. כמובן, במטרה להחיות את הפורטל הגוסס ולהעניק לה סיכוי לעלות חזרה בפופולריות שלה. רק שהיא עשתה בדיוק את האפקט ההפוך, וגם מאייר לא הצליחה להציל את יאהו. פרשיות מפוקפקות זרמו מצוות המנהלים והבעלים שלה כמו מים, ויותר ויותר אנשים הפסיקו את השימוש בפורטל לגמרי לטובת גוגל.
לבסוף, לאחר כל הטלאות, השינויים וההחלטות העסקיות הלא כל כך חכמות שלה, בשנת 2017, חברת יאהו מכרה את האתר והטכנולוגיה שלה ב-4.5 מיליארד דולר לחברת התקשורת ורייזון. היום, בשנת 2022, אנחנו יכולים להביט לאחור ולהגיד בבטחה שרצף של החלטות עסקיות גרועות לאורך השנים הוביל בסופו של דבר לנפילתה של ענקית האינטרנט.
גוגל הוא מנוע החיפוש הבלתי מעורער של היום
גם יאהו וגם גוגל החלו את דרכן בתור מיזם הרפתקני של 2 סטודנטים למדעי המחשב מסטנפורד. שתיהן התחילו את דרכן בצניעות. יאהו מקרוואן וגוגל ממוסך, שתיהן בעמק הסיליקון של ארה"ב. שתי החברות קיבלו מימון ראשוני בגובה של כמיליון דולר שהגיעו בעיקר מקרן ההון סיכון סקויה. גוגל אמנם מתמחה דווקא בחיפוש, אבל היא כבר מזמן לא רק מנוע חיפוש. היא הפכה עם הזמן לאלטרנטיבה הטובה ביותר ליאהו ולמיקרוסופט. הטכנולוגיה החדישה בה גוגל השתמשה והכלים המתקדמים שהיא השיקה, היו מהראשונים מסוגם בעולם.
גוגל עקפה את יאהו בכל בחינה אפשרית והורידה אותה מזירת המשחק לחלוטין. גוגל ידעה לפרוץ דרך בתחום הפרסום המקוון, שהלך ותפס תאוצה ענקית בתחילת שנות ה-2,000. באוקטובר 2,000 גוגל אדוורדס (Google AdWords) נכנסה לחיינו ושינתה את חוקי המשחק לתמיד. פיצ'רים וכלים חכמים ומתקדמים אלו אפשרו לכל משתמש להפוך למפרסם ברשת ולהרוויח. רשת גוגל מהווה זנב ארוך במיוחד, כלומר, תופעות כלכליות ותרבותיות הבאות לידי ביטוי במיוחד בערוצי שיווק מתקדמים כגון האינטרנט והטלוויזיה הדיגיטלית. גוגל הבינה ויישמה זאת עוד הרבה לפני יאהו, ובכך הצליחה לדחוף אותה החוצה ולהפוך למעצמה הבלתי מעורערת שהיא היום.
לסיכום, יאהו הייתה פורטל אינטרנטי, מנוע חיפוש, אתר חדשות ומשחקים ועוד. היא הגיעה לשיא הפופולריות שלה בשנת 1998, כאשר כמעט כל אדם בעולם בעל מחשב וחיבור לאינטרנט גלש בה. בשנת 2004 החלה נסיקתה ולא נעצרה מאז. גוגל תפס את מקומה של יאהו והפך במהרה למנוע החיפוש הפופולרי, החכם, המתקדם והיעיל ביותר בעולם. שילוב של החלטות עסקיות גרועות ולא מוצלחות במיוחד הכריעו את גורלה של ענקית האינטרנט. בעל כורחה, היא פינתה את מקומה לגוגל, שפעלה באופן מחושב ממש מתחילת דרכה. עכשיו, אתם מכירים את הסיפור של יאהו מתחילתו ועוד סופו. גוגל הייתה ונשארה אחת המעצמות החזקות בעולם, וקידום אתרים ועסקים בגוגל מקנה לאנשים בכל העולם את האפשרות לשווק ולפרסם את העסק שלהם. השתמשו בפלטפורמה בחכמה ונצלו אותה לטובתכם.