כל עסק באשר הוא, לא משנה באיזו נישה הוא מתמחה, חייב שתהיה לו אסטרטגיה שיווקית לעסק. זאת בייחוד אם הקמתם עסק משלכם, ואתם עדיין בשלבי התכנון וההקמה שלו. על מנת שתוכלו להתחיל ולראות את התוצאות הרצויות כמו צמיחה עסקית וכמובן גם רווחים – קודם תצטרכו לשאול את עצמכם: איך בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק בצורה נכונה?
אסטרטגיה שיווקית צריכה להיות מסודרת וברורה. המטרה העיקרית שלה בסופו של דבר, היא לעזור לנו להתמודד עם אתגרים בלתי צפויים בעסק, ולדאוג שהוא ימשיך לגדול ולפרוח כנגד כל המכשולים שעלולים להיקרות בדרכינו לאורך הדרך. תפקידה של האסטרטגיה השיווקית הוא לסדר תכנית פעולה ברורה. לרוב היא תכלול מטרות, יעדים מדידים, פתרונות לבעיות נפוצות, דרכי פעולה בזירה הדיגיטלית, תכנון של ההליך השיווקי והפרסומי שלנו, ובעצם תעניק מעין פתרון, או הצעות לפתרונות לרוב התרחישים שהעסק שלנו עשוי להתמודד מולם במרוצת הזמן.
האסטרטגיה השיווקית כוללת מיפוי של הכיוון שהעסק שלנו הולך בו, לתקופת התכנון הקרובה שאנו מציבים. ניתן לבנות אסטרטגיה שיווקית לעסק לתקופת זמן של שנה, 3 שנים, 5 שנים או 10 שנים. זה כרוך בביצוע סקירה היקפית של 360 מעלות של העסק שלכם לכל צדדיו השונים. צריך להיות לכם חזון ברור לעסק שלכם. חשוב מאוד קודם כל להבין מה אתם רוצים להשיג, ומה תרצו שהעסק שלכם יהיה בסופו של דבר. כדאי גם לדעת איך אתם מתכננים שהעסק שלכם ייראה בעתיד. כל אלו יעזרו לכם להגדיר יעדים ברורים יותר לעסק, ויקלו על בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק.
חשוב שהמטרות שלכם יהיו מציאותיות, על מנת שתוכלו באמת לעמוד ביעדים ולא להיכנע לתחושת התסכול כאשר דברים מתחילים להיות קצת פחות פשוטים. יחד עם זאת, חשוב שיהיו לכם גם כמה וכמה יעדי מתיחה. מה הכוונה? למשל, אתם רוצים שבעוד 12 חודשים מהיום, העסק שלכם יגיע למחזור מכירות של- x אחוזים. גם אם המספר נראה לכם רחוק מהמציאות נכון לעכשיו, תוכלו עדיין להציב לעצמכם רף יחסית גבוה. עם מטרות לטווח הרחוק, יהיה לכם יותר קל לבצע את הצעדים הדרושים. גם אם לא תשיגו את המספר המיוחל בסופו של דבר, כן תהיו כמה שיותר קרובים אליו.
כאשר בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק, צריך שתהיה לכם תוכנית פעולה טובה וממוקדת. מומלץ לבנות צוות טוב שיכול לעזור לכם לשווק את העסק שלכם. הוא יכול להיות מורכב מבני משפחה, חברים או אנשים אחרים שאתם סומכים עליהם. צוות טוב יכול לעזור לכם בתהליך סיעור מוחות, ולהועיל גם כשאתם מיישמים את האסטרטגיה השיווקית שלכם.
למה כל עסק צריך אסטרטגיה שיווקית?
בעלי העסקים היום מבינים יותר ויותר שתכנון ואסטרטגיה הם כליים בסיסיים בהצלחה השיווקית של העסק שלהם. בלי ביצוע תכנון מקדים ובנייה של אסטרטגיה שיווקית לעסק בצורה נכונה, ההצלחה של המהלכים השיווקיים עלולה להיפגע משמעותית. התפקיד העיקרי של אסטרטגיה שיווקית, הוא ליצור ביקוש למוצר או לשירות שלכם בקרב לקוחות פוטנציאליים ולקוחות קיימים.
אסטרטגיית שיווק טובה היא כזו שמתבססת על הצרכים של שוק היעד. היא צריכה להיות מתוכננת כך שאתם תיתנו מענה לבעיות שעומדות בפני קהל היעד שלכם, וכמובן גם מענה לצרכים שלהם. האסטרטגיה השיווקית צריכה להיות ייחודית לעסק שלכם. היא צריכה להתבסס על ההצעה הייחודית שיש לכם להציע (USP), ולהדגיש באופן ברור כיצד תוכלו למלא בצורה הטובה ביותר את הצרכים של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. עם אסטרטגיה שיווקית נכונה, תוכלו לטרגט את המסע הפרסומי שלכם לקהל היעד הרלוונטי ביותר, ולראות מה הוא אוהב וצריך. תוכלו לחסוך לכם הרבה כסף וזמן רק בזכות תכנון נכון ומדוייק, יחד עם אופטימיזציה עקבית.
בעלי עסקים חדשים שרוצים לשווק את עצמם בזירה הדיגיטלית, צריכים לדעת לתכנן את המהלכים שלהם בצורה נכונה, על מנת שלא ישקיעו מאמצים לשווא. כאשר אתם מתכננים את האסטרטגיה השיווקית לעסק שלכם, תוכלו להיות מוכנים יותר לכל מקרה או אתגר שעלול להיקרות בדרכם, ותדעו כיצד להתמודד איתו בקלות.
איך לבנות אסטרטגיה שיווקית לעסק?
הפעילות השיווקית והפרסומית שאתם מבצעים ברחבי האינטרנט, כחלק מהאסטרטגיה השיווקית לעסק שלכם, יכולה לכלול מגוון רחב של פעולות. ביניהן: הקמת דפי נחיתה ייעודיים, בניה וקידום של האתר שלכם, העלאת תכנים שיווקיים, קידום ממומן, הקמת דף עסקי בפייסבוק, רימרקטינג, הגברת הנוכחות ברשתות החברתיות, שיתופי פעולה עם מותגים ואושיות בנישה שלכם ועוד.
ראשית, חשוב מאוד לקבוע את הגישה השיווקית הטובה ביותר עבור העסק שלכם. שיווק הוא חלק חשוב מאוד בניהול של כל עסק מצליח. קיימים סוגים רבים ושונים של אסטרטגיות שיווק בהן תוכלו להשתמש כחלק מהפרסום של העסק שלכם. חלקן כוללות שיווק ישיר, שיווק שותפים ושיווק הפניות. ניתן גם להשתמש בשיווק אורגני, או אופטימיזציה של מנועי החיפוש (SEO) על מנת לקדם את העסק שלכם. הדבר העיקרי שיש לזכור הוא שתמיד צריכה להיות לכם תוכנית מסודרת למסע השיווקי שאתם מריצים. פחות מומלץ פשוט לנסות באקראי אסטרטגיות חדשות ולצפות שהן יעבדו. תצטרכו לתכנן את האסטרטגיה השיווקית לעסק שלכם מראש. חשוב גם לשקול את התקציב שלכם לפני שתתחילו לשווק.
גלו מי קהל היעד שלכם
הדבר הראשון שצריך לעשות בבניית אסטרטגיה שיווקית לעסק, הוא לברר איזה סוג של עסק אתם מעוניינים לפתוח ולקדם. תוכלו לעשות זאת בעצמכם או לשכור שירותים של איש מקצוע שיעזור לכם ויקל על התהליך. במידה וקיבלתם את ההחלטתה לעשות זאת בעצמכם, צריך להתחיל קודם כל בחקר השוק. כך תוכלו לגלות מי קהל היעד שלכם, ומה הרצונות והחששות שלהם. חשבו, איך תוכלו לעזור להם בחיים? צעד זה יעזור לכם להחליט איזה סוג של מוצרים או שירותים אתם יכולים להציע ללקוחות שלכם. במידה וכבר יש לכם שירותים או מוצרים קיימים בעסק, ואתם מעוניינים לקדם אותם – בעזרת אסטרטגיה שיווקית לעסק, הנעשית בצורה נכונה ומדוייקת; תוכלו לקחת את העסק שלכם כמה רמות קדימה, ליצור חשיפה נוספת ולהגדיל מכירות. עכשיו, אחרי שהבנו מה המטרות שלנו, האסטרטגיה השיווקית תגדיר איך נפעל למימוש של המטרות האלו, ותביא אותנו לעבר הניצחון.
השקיעו בשיווק ממומן
זהו לא סוד שעל מנת לשווק את העסק שלכם כמו שצריך, זה לפעמים גם עולה כסף. החליטו מה יהיה התקציב שאתם באמת יכולים להרשות לעצמכם להשקיע בשיווק של העסק שלכם. רוב העסקים החדשים מקצים לעצמם תקציב של כ- 12-20% מההכנסות שלהם לשיווק. בייחוד בתחילת הדרך. זהו צעד קריטי שלא תוכלו להרשות לעצמכם לפסוח עליו. המחיר של חוסר השקעה בשיווק ממומן עלול להיות יקר יותר בסופו של דבר מהסכום הכספי. פרסום אורגני אמנם יעיל ביותר ועושה את העבודה נאמנה אם מתבצע בצורה נכונה – אבל הוא לוקח זמן, השקעה והתמדה. אם אתם מעוניינים שהעסק שלכם יתחיל לרוץ ויזכה לצמיחה במכירות, כדאי מאוד להשקיע בשיווק ממומן כחלק מהאסטרטגיה השיווקית לעסק שלכם.
היעזרו בכלים שונים
לאחר שזיהיתם את קהל היעד הרלוונטי לכם והגדרתם את המטרות שלכם בעסק, חשוב לוודא שיש לכם את הכלים הנכונים למדוד את ההצלחה שלכם. כלים חכמים אלו, מסייעים ליצירה של תכנים שיווקיים וניהול לידים (פרטי התקשרות של לקוחות). בעזרתם תוכלו לבנות אסטרטגיה שיווקית לעסק, לנתח את התנהגות המשתמשים ולהתייעל באופן כללי. ברחבי רשת האינטרנט קיים מגוון רחב ידיים של כלים חינמיים (וגם כאלו בתשלום) שיקלו על התהליך ויראו לכם מה בדיוק עובד ומה לא באסטרטגיה השיווקית לעסק שלכם.
כלים כגון כלי אוטומציה, תזמון פוסטים, שיווק בווטסאפ ומייל, כלי ניתוח נתונים כמו Google Analytics או Search Console, וכלים למציאת מילות וביטויי מפתח לדוגמאת Answer the Public. כלים אלו יהיו החברים הכי טובים שלכם במהלך בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק.
לסיכום, אסטרטגיה שיווקית לעסק היא משהו שאף עסק לא יוכל להצליח באמת בלעדיה. הציבו לעצמכם מטרות ויעדים לעסק. לשנה הקרובה, 3 שנים, 5 ו-10. התחילו בלהכיר את קהל היעד שלכם לעומק, את המוצרים והשירותים שאתם מציעים, הריצו פרסומות ממומנות ובדקו מה עובד ומה לא, היעזרו בכלים השונים הפרושים בפניכם, והכי חשוב – התמידו. אסטרטגיה שיווקית טובה וממירה לוקחת זמן להיבנות. היא דורשת מכם הרבה חשיבה ויצירתיות, שינויים ושדרוגים מתמידים, ולרוב גם לא מעט ניסוי וטעייה. היו סבלניים, ועם הזמן האסטרטגיה השיווקית לעסק שלכם תוכיח את היעילות שלה, ותזכו לעלייה בחשיפה והמכירות שלכם.